سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتگو با دانشمند در زباله دان، از گفتگوی با نادانان بر پشتیهای زربفات بهتر است . [امام کاظم علیه السلام]
پروژه , پروژه های دانشگاهی ، پروژه های دانشجویی

هوای منو داشته باش

حمایت

همه انسا‌ن‌ها در طول زندگی نیاز به حمایت شدن و حمایت کردن دارند.

ما که برای کسب موفقیت بارها مورد حمایت قرار گرفته‌ایم آیا با خود فکر کرده‌ایم که:

- از نظر تربیتی حمایت یعنی چه؟

- حمایت فرزندان در چه هنگامی مفید و در چه هنگام مضر و آسیب‌زا است؟

امروزه حمایت یکی از مفاهیم و روش‌های تربیتی و جزء مهم‌ترین مهارت‌ها و نیازهای اجتماعی به شمار می‌رود. حمایت به جا و مناسب می‌تواند باعث حذف وقایع «تنش‌زا» گردد. از این رو ضمن طرح سوالات فوق به پاسخ بعضی از آنها اشاره می‌نماییم.

حمایت عبارت است از هر نوع رفتار و گفتاری که در مورد دیگران به کار می‌گیریم تا از طریق آن بتوانیم در تصمیم‌گیری و اجرا به آنها کمک نماییم.

انواع حمایت

همه انسان‌ها به ویژه فرزندان در موقعیت‌های مختلف به حمایت‌های متفاوتی نیازمندند در این بخش به برخی از حمایت‌هایی که در سیستم خانواده مطرح است می‌پردازیم از جمله:

1- حمایت اطلاعاتی: زمانی است که فرد برای تصمیم‌گیری بهتر نیازمند دریافت اطلاعات در موضوع خاصی است.

2- حمایت اجتماعی: هنگامی موثر است که فرد در مسائل اجتماعی احساس تنهایی می‌کند و دوست دارد کس یا کسانی را در کنار خود داشته باشد تا به هنگام ضرورت از حمایت آنها بخود شود.

3- حمایت عاطفی و تعلقی: هنگامی موثر است که فرد نیاز دارد به کسی اعتماد کند و یا در جست وجوی اطمینان مجدد از این مطلب است که آیا دوستش دارند و به او اهمیت می‌دهند و به احساساتش توجه می‌کنند؟و این حس به او داده شود که به جایی تعلق دارد ویا برای گروهی مهم است.

4- حمایت اقتصادی: هنگامی است که فرد از نظر مالی حتی در حد کم نیازمند حمایت باشد تا بتواند بخشی از مشکلاتش را مرتفع نماید.

حمایت آموزشی: زمانی موثر است که فرد نیاز دارد چیزی را یاد بگیرد یا نواقص آن را رفع نماید. و این حمایت از بسیاری تصمیم‌گیری غلط جلوگیری خواهد نمود.

6- حمایت معنوی: زمانی است که فرد نیازمند است در زمینه‌های اعتقادی، مسائل دینی و تکالیف مذهبی از قبیل انجام واجبات و پرهیز از محرمات اطلاعات را کسب .

حمایت کاریکاتوری

هشدار:

زمانی که فردی نیازمند یکی از انواع حمایت‌ها باشد و حامی مناسبی را نیابد به هر کسی با هر نیت ناپاک که بتواند در ظاهر و پوشش کمک، به او نزدیک شود، سریع و بدون تفکر، به او اعتماد کرده جذب او می‌شود و این می‌تواند آغاز انحراف و دور شدن از مسیر سلامت او تلقی شود پس:

 نیازهای حمایتی فرزندان و نزدیکان خود را قبل از اینکه به بحران تبدیل شود بشناسیم و در رفع آنها بکوشیم.

«حمایت بهتر است بر پایه مهم ترین نیازهای فرد و براساس اولویت باشد تا موثر واقع شود»

اصول حمایت

1- حمایت مانع آزادی نشود: اگر حمایت بیش از حد لازم باشد، استقلال فرد از بین می‌رود.

2- حمایت مانع تربیت نشود: حمایت بیش از حد فرد را زیاده طلب، پرخاشگر و یا بالعکس لوس و تنبل بار می آورد.

3- حمایت «وظیفه» قلمداد نشود: حمایت به گونه‌ای باشد که از نظر حمایت شونده جای «لطف» و «وظیفه» عوض نشود.

4- حمایت مانع تلاش نشود: حمایت به گونه‌ای باشد که حمایت شونده خود فعال بوده و تمامی سعی و تلاش خود را به کار ببندد.

5- حمایت مانع عزت نفس نشود: حامی به گونه‌ای اقدام نماید که حمایت شونده احساس کند خودش نیز بسیار مهم است و خودباوری و اعتماد به نفس او تقویت شود.

6- حمایت به موقع، به جا و به اندازه باشد: حمایت در صورتی کار ساز است که از سوی حامی به موقع، به جا و به اندازه اعمال شود.

10- حمایت با «حسن نیت» باشد: حمایت از دیگران به خصوص حمایت اقتصادی اگر با «سوء‌نیت» انجام شود، هرچه هم زیاد باشد مفید و موثر نخواهد بود.

11- از روش‌های حمایتی مناسب استفاده شود: حمایت کلامی مانند (آفرین،حتما می‌توانی، اگر کمک خواستی بگو، نگران نباش و...)حمایت‌های غیرکلامی مانند (سرتکان دادن ، تایید با چشم، ابرو یا دست و...)

12- حمایت نکردن از بد حمایت کردن بهتر است: اگر حامی توانایی حمایت را ندارد و یا شیوه حمایت را نمی‌داند بهتر است اقدامی نکند چون نه تنها مفید و موثر نخواهد بود بلکه ممکن است موجب آسیب به حمایت شونده نیز بشود.

به قول مرحوم دکتر علی شریعتی:

«برای از بین بردن حقی لازم نیست خوب به آن حمله کنی، کافیست که بد از آن دفاع کنی!»

منبع: بسته های آموزشی اشاره



نجف زاده ::: چهارشنبه 87/4/26::: ساعت 11:58 عصر

دختر و پسر ،محرم یا نامحرم؟

ارتباط دختر و پسر و شرایط آن(7)

دختروپسر

درمقالات ارتباط سالم دختر و پسر از کودکی و مهار خود نمایی بدون خشونت به بررسی تاثیر خانواده در شکل گیری رفتار نامناسب بین دختران و پسران پرداختیم ودر این مقاله بعد از بررسی دو مورد دیگر از تاثیر خانواده ، به نقش اجتماع می پردازیم.

 

 عدم آموزش حدود شرعی در مورد محرم و نامحرم در خانواده

عامل دیگر در ایجاد اختلال در روابط بین دو جنس_ در جامعه ما _ می‌تواند ناشی از فقدان آموزش صحیح در مورد محرم و نامحرم باشد. خانواده‌ها معمولا در این زمینه برنامه منظمی ندارند. بسیاری از خانواده‌ها اختلاط بین بعضی اعضای فامیل را که با یکدیگر نامحرم هستند، مجاز می‌دانند. روابط صمیمانه بین دخترعمو و پسرعمو، دخترعمه و پسردائی و بالعکس و حتی وجود روابط صمیمانه، در مورد افراد دورتر در فامیل، و نیز مراعات نکردن حجاب در مقابل چنین افرادی نشانگر این است که حدود شرعی مناسب، نه تنها به فرزندان آموزش داده نمی‌شود، بلکه برخی از پدران و مادران نیز در مراعات آنها سهل انگاری و ساده‌اندیشی می‌کنند.

 

آموزش این حدود و مراعات آنها نه تنها نشانه عقب ماندگی و یا محدود‌سازی فرزندان نیست، بلکه خود نشانگر دقت و توجه یک خانواده به حدود رفتار اجتماعی است.

هر قدر فرهنگ یک خانواده بالاتر باشد، به جزئیات و دقایق زندگی و از آن جمله دقایق در مورد روابط اجتماعی با دیگران توجه بیشتری می‌کند.

 برای مثال خانواده‌هایی که به لحاظ فرهنگی در سطح پایینی قرار دارند، حتی در مورد مراعات بهداشت فردی، از جمله صابون زدن دست و یا مسواک کردن دندان از خود بی‌تفاوتی نشان می‌دهند، این بی‌تفاوتی نشانه رشد و یا تعالی آنان نیست، بلکه نشانه پایین بودن سطح فکر و فرهنگ آنان است. مراعات جزییات و دقایق در روابط اجتماعی از این قاعده مستشنا نیست. دختری که در برخورد با افراد نامحرم، از آن جمله پسرعمو، پسرعمه، پسردائی و امثال اینها پوشش خود را مراعات می‌کند و حجاب خود را نگاه می‌دارد و نیز رفتار متین و وزینی در مقابل آنها دارد، با این اعمال، سطح فکر و فرهنگ خود را نشان می‌دهد. به این ترتیب خانواده‌ها خود باید برنامه مشخصی در زمینه آموزش حدود رفتاری با افراد محرم و نامحرم، حلال و حرام به فرزندان خود، داشته باشند.

 

 غیرتی بودن افراطی برخی از برادران و پدران در خانواده

غیرت، یک ویژگی بسیار مثبت و سازنده در بین مردان است. مردان به انگیزه غیرتمند بودن حدود خانه و خانواده را، پاسداری می‌کنند. فرد غیرتمند از هیچ تلاشی برای حفظ حریم ناموس و خانواده خود ا‌با ندارد.

غیرت باعث می‌شود فرد خود را به تلاشی مستمر همراه با صبر بیندازد، تا از این طریق شرایط مناسبی را برای سایر اعضای خانواده فراهم آورد.لازم است ما از یک سو فرزندان‌مان را غیرتمند بار بیاوریم و از سوی دیگر، نحوه استفاده از غیرت و معنای آن را نیز برای خود و به فرزندانمان تفهیم کنیم.

در صورتی که غیرت با دوراندیشی، تامل، تعقل، صبر و مشورت با دیگران همراه نباشد، چه بسا به ضد خود تبدیل شود و حاصلی جز هدف خود به بار آورد.  دختر خانمی در نامه‌ای مسئله دوستی خود با پسری را مطرح می‌کند، وی در قسمتی از نامه خود در این زمینه چنین می‌نویسند: «سال قبل برادرم از این موضوع اطلاع پیدا کرد، به همین دلیل آنقدر با کمربند مرا زد که تمام بدنم سیاه شد، ولی من از این کار دست برنداشتم و حالا فکر می‌کنم اگر آن موقع برادرم با زبانی نرم مرا از زشتی کار آگاه می‌کرد، حالا من دچار این سرگردانی نبودم»، این خانم در بخش دیگری از نامه خود می‌نویسند که: «من با صحبت‌های معلم دینی پی به اشتباه خود بردم» و وقتی در این قسمت نامه اشاره به این موضوع می‌کند که برادرم مرا زد، بدون اینکه به من بگوید چه اشتباهی انجام داده‌ام، خود نشانگر این است که غیرت، بدون توجه به سایر جوانب می‌تواند حتی بسیار مضر هم باشد. این دختر امروز در یک سردرگمی و سرگردانی به سر می‌برد، زیرا از عمل خود در گذشته براساس صحبت معلم خویش پشیمان است، ولی در عین حال گذشته را نیز با خود و ذهن خود همراه دارد در صورتی که برادر او می‌توانست با شیوه‌های دیگری، خواهر خود را از اشتباهی که مرتکب می‌شد، آگاه بسازد. در عین حال با توجه بیشتر و دقیق‌تر و همراه با صبر و تحمل می‌توانست خواهر خود را تحت مراقبت قرار دهد، تا این مسئله بسیار زودتر و با شیوه‌ای بهتر حل شود.

 

به این ترتیب نباید غیرت را به‌صورت یک عامل کور و بی هدف و بدون تدبیر به کار گرفت. غیرت خود انگیزه والایی را ایجاد می‌کند تا فرد به گونه‌ای عمل کند که هر چه بیشتر آبروی خانواده و اعضای آن حفظ شود؛ وقتی فردی به گونه‌ای عمل کند که موجب آبروریزی بیشتر شود و حریم خانواده بیش از پیش مورد مخاطره قرار گیرد، در حقیقت باید در مورد صحت عمل تردید کرد.

 

 شیوه برخورد جامعه با نوجوان

 در بحث ارتباط نامناسب دو جنس مخالف گفته شد که خود نوجوانان و خانواده هایشان چگونه می توانند به این موضوع دامن بزنند و حال نوبت به سومین دسته از عواملی که در ایجاد برخوردهاو روابط نادرست، بین دختران و پسران در جامعه ی ما موثر است،می رسد که همان نحوه برخورد جامعه، یعنی مردم و اطرافیان نوجوان با مسائل آنان است. هر یک از ما به مثابه عضوی از جامعه، نه تنها در مورد مسائل تربیتی خود و اعضای خانواده خویش و دانش‌آموزان باید حساس باشیم، بلکه در خصوص هر یک از اعضای جامعه خویش نیز، باید حساسیت لازم را داشته باشیم. اگر در مقابل رفتار نادرست دختر و یا پسری در جامعه ی خود، احساس ناخشنودی و یا ناخوش آیندی به ما دست نمی دهد ، باید در نحوه تفکر و اندیشه خویش، تجدید ‌نظر کنیم. چنانچه انحراف دختر و یا پسری به این لحاظ  که پدر و یا مادر او، در معرض بدنامی، رنج و عذاب قرار می‌گیرند، ما را خوشحال نماید، باید در سلامت شخصیتی خود در ارتباط با جامعه ی خویش تردید کنیم. شخصیت سالم اجتماعی و تربیتی اقتضا می‌کند که در مورد تمامی اعضای جامعه خویش حساس باشیم و مشکل آنان را مشکل خود تلقی و به گونه‌ای رفتار کنیم که وضع را برای اشاعه ی فساد، فحشا و هر گونه اختلال در روابط سالم اجتماعی، تغییر دهیم. به این لحاظ لازم است به نکات زیر توجه کنیم.

نخست اینکه از جست‌وجو در امور دیگران اجتناب ورزیم و کمتر در پی یافتن مسائل خصوصی دیگران و تجسس در زندگی آنان باشیم.

دوم آنکه از اشاعه مطالبی که در مورد دیگران می‌دانیم حتی‌المقدور اجتناب کنیم.

سوم آنکه از شما تت و سرزنش نوجوان و خانواده وی، در چنین مواردی، دوری گزینیم.

اگر مقالات پیشین مربوط به ارتباط دختر و پسر را مطالعه کرده باشید ، متوجه شده اید که مهم ترین عامل برای اینکه دختران و پسران مان در مواقعی که داشتن ارتباط اجتناب ناپذیر است ،بتوانند با مراعات حدود شرعی وعرفی جامعه ی مان  ارتباط صحیحی با یکدیگر بر قرار کنند ، داشتن خانواده ای سالم ،شاد ،معتقد ، استوار ودر عین حال دوست با فرزند است . اگر خانواده سالم شود ،جامعه هم سالم می شود چرا که از مجموع همین خانواده هاست که جامعه شکل می گیرد. ولی در عین حال نمی توانیم فقط به خانواده ی خود اهمیت دهیم چون فرزندان ما روزی از خانه خارج شده وباید با دیگران به تنهایی ارتباط بر قرار کنند ،پس سرنوشت جامعه ی مان هم باید برایمان مهم بوده واز هیچ تلاشی در جهت کمک به دیگران به منظور داشتن زندگی سالم مضایقه نکنیم .

منبع :بر گرفته از کتاب تحلیلی تربیتی برروابط دخترو پسر درایران

باتغییرو تلخیص



نجف زاده ::: چهارشنبه 87/4/26::: ساعت 11:56 عصر

مهریه های باور نکردنی!

عشق وپول

 یک استاد فقه و حقوق با بیان این‌که مهریه‌های سنگین از موانع ازدواج محسوب می‌شود، گفت: یکی از دانشجویانی که می‌شناسم ، مهریه‌اش 3‌ باغ انار، 6 هزار سکه و 10 قیراط برلیان مهریه‌اش بوده است.

 

فاطمه میرشمس در گفتگو با فارس گفت: زنان با تعیین مهریه‌های سنگین به دنبال حفظ حقوق خود در برابر مردان هستند

وی با اشاره به تاریخچه مهریه ‌گفت: رسم مهریه در ایران باستان و حتی در آئین زرتشتیان وجود داشته و از ارکان ازدواج بوده‌ است و هر زمان که قصد ازدواج داشتند، قباله‌‌ای را تنظیم می‌کردند و مهریه زن را در آن قید می‌کردند.

 

وی با اشاره به آئین‌ یهودیان، مسیحیت و دوران پس از اسلام اظهار داشت: در آن دوران مهریه نیز وجود داشته است که در میان همه اقوام بوده و اسلام آن را امضا‌ کرده به این معنی است که وجود مهریه را قبول کرده‌ ولی در عین حال آن را اصلاح نیز کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد که اگر بخواهیم تاریخ و پیشینه مهریه را بررسی کنیم مردان از زمان‌های گذشته برای جلب نظر همسر مورد علاقه خود هدیه‌ای می‌دادند تا بتوانند بدین روش نظر همسر مورد علاقه خود را به دست‌ آورند.

پرداخت مهریه از سوی مرد نشانه صداقت و علاقه اش محسوب می‌شود

وی با اشاره به ذکر مهریه در سوره نسا‌ قرآن مجید افزود‌:

در آیه (4) سوره نسا‌ آمده است مهر زنان را صداق دهید. اما چرا خداوند در این آیه از صیغه امر استفاده کرده و امر به پرداخت مهریه زن کرده است؟ صداق از ریشه صدق گرفته شده و به معنی صداقت است و نکته جالب و لطیف این است که دادن مهریه از طرف مرد نشانه صداقت، راستگویی علاقه و محبت وی به زن و تشکیل خانواده است.

میر‌شمس ادامه داد‌: خداوند خالق مخلوقات است و دستورات خداوند را واجب است تا عمل کنیم. ضمن این‌که خداوند در رابطه با پرداخت مهریه زن امر کرده است.

وی با بیان این مطلب گفت: با توجه به این‌که مهریه هدیه مرد به زن است اما چرا خانواده‌ها این مسئله را به مرد تحمیل می‌کنند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که طلبکار هستند؟ قرآن مجید مهریه را در حد توانایی مرد تعیین کرده است.  در زمان پیغمبر اکرم(ص) با بستن پیمان زناشویی و خواندن صیغه عقد، مردان مهریه را سریع پرداخت می‌کردند.

او در این رابطه به صحبت‌های شیخ طبرسی در مجمع‌البیان اشاره کرد و گفت‌: مهریه عطیه است و خداوند به مرد واجب کرده که مرد این هدیه را پرداخت کند‌ و این مهر هدیه‌ای است از طرف خداوند به زنان.

رسم مهریه از هدف خود دور شده ‌است

میرشمس گفت: در دنیای امروز رسم مهریه از جایگاه خود منحرف شده و خانواده‌ها غرض‌های دیگری را از این مسئله دنبال می‌کنند. گروهی از خانواده‌ها فکر می‌کنند مهریه قیمت زن است و با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های دختر مانند تحصیلات‌، سطح مالی خانواده دختر‌ و یا زیبایی مهریه بالا و پائین می‌شود. عده دیگری از خانواده‌ها مهر را نشانه تفاخر و بلندمرتبه‌ای خود می‌دانند.

 همه می‌گویند «مهریه را کی داده و کی گرفته‌؟»

وی داد‌: مردم تلقی‌های متفاوتی از این مسئله دارند، برخی‌ مهریه را تأمین آتیه زن می‌پندارند و به عنوان حمایت مالی می‌دانند. مهریه به مانند اهرم فشاری است در دست زن که هر زمان مرد تصمیمی به طلاق همسر خود گرفت و یا قصد ازدواج مجدد داشت از آن به عنوان اهرم استفاده کند.

 مهریه‌های سنگین از موانع ازدواج است و چون از حد معقول خارج شده و معضل اجتماعی شده دانشمندان و کارشناسان موظفند تا با انجام بررسی‌های دقیق نسبت به پیدا کردن راه حل مناسب اقدام کنند. راه حلی که هم مهریه زن تأمین شود و هم بار سنگین مهریه‌ای که به مرد تحمیل می‌شود، کاسته شود و جوانان به ازدواج تشویق شوند.

‌میر‌شمس در خصوص ارائه طرح و راهکار از سوی محققان و حقوقدانان اظهار داشت: طرحی در سال 83 تنظیم کردم و به قوه قضائیه دارم در این طرح پیش‌بینی‌هایی انجام گرفته که بتوانیم مهریه زنان را از حفظ کنیم و از سوی دیگر از این شکل اهرم فشار بودن نیز آن را خارج کنیم همچنین باید مد نظر داشته باشیم که مهریه سنگین نه به نفع زن است و نه به نفع مرد و باعث می‌شود بعضی از زنان خانواده را تنها به طمع رسیدن به مهریه سنگین خود نابود کنند و مردان نیز روانه زندان شوند.

مهریه همسران پیغمبر اکرم برابر 50 دینار است

وی گفت‌: مهر سنت که همان مهری است که پیامبر در زمان خودش برای همسرانش در نظر گرفته بود‌ حدود 500 درهم که معادل 50 دینار است و هر دیناری حدود سه چهارم یک سکه است و حدود 5/7 میلیون و به قیمت آن زمان نیز مهر خوبی بوده است‌، منظور این است باید مهریه زن ارزشمند باشد .

 

 مهریه یک دانشجوی دختر،‌ 3‌ باغ انار، 6 هزار‌ سکه و 10 قیراط برلیان

این استاد دانشگاه با ابراز تأسف از‌ وجود مهریه‌های سنگین در جامعه و سخت‌گیری‌های خانواده‌ها‌ گفت‌: یکی از دانشجویانی که می‌شناسم مهریه‌اش 3‌ باغ انار، 6 هزار سکه و 10 قیراط برلیان مهریه‌اش بوده است با توجه به این مهریه‌های سنگینی که در جامعه شاهد آن هستیم، زمان بسیاری لازم است تا خانواده‌ها بتوانند به رسم واقعی مهریه عمل کنند نه این که به مانند یک طلبکار عمل کنند.

 

 90 درصد دختران مهریه را بالا می‌گیرند

این استاد فقه و حقوق بیان کرد: با توجه به تحقیقات میدانی انجام داده‌ام ،90 درصد دختران مهریه را بالا میگیرند و همه معتقدند به علت بالابودن حقوق مردان و با توجه به این‌که مرد هر زمان که اراده کند می‌تواند همسر خود را طلاق بدهد و یا می‌تواند به راحتی ازدواج مجدد کند‌، تنها مهریه می‌تواند حقوق آن‌ها را تأمین کند.

به اعتقاد میرشمس باید مهریه زن متناسب و متعادل باشد و حقوق اضافی که زمینه سوء‌استفاده مردان را افزایش می‌دهد باید تعدیل شود و به این وسیله هیچ مشکل فقهی و شرعی به وجود نمی‌آید و خیلی از معضلات به وجود آمده در جامعه که ناشی از وجود چنین حقوقی است، از بین برود.

وی با تأکید بر این که مهریه از موانع ازدواج‌های امروزی است، گفت: یکی از علت‌های بالا بودن مهریه حقوق بالای مردان نسبت به زنان است.

وی با بیان این که قاضی زن در دادگاه‌های خانواده وجود ندارد، گفت: قضات مرد نباید صنفی عمل کنند و تنها طرف مردها را بگیرند لازم است تا تحقیقات میدانی وسیعی انجام شود تا عوامل واقعی وجود این تفکرات نسبت به مهریه شناخته شود و پس از آن بتوانیم با برنامه‌ریزی و بازنگری مجدد در زمینه حقوق و قانون، مشکلات موجود در جامعه حفظ شود و برای جلوگیری از صدمه خوردن و از هم پاشیدن بنیان خانواده اقدام اساسی انجام شود.

منبع :جام جم



نجف زاده ::: چهارشنبه 87/4/26::: ساعت 11:55 عصر

مامان ! راستی گفتی ادب چیه؟

کودک

به خاله گفتی متشکرم!؟"آرنجت را روی میز نگذار"، "به خاله سلام کردی؟" ، "با دهان پر حرف نزن" و...

حس می کنید مدام باید حرفهایتان را تکرار کنید؟ این امر کاملاً طبیعی است. سالها زمان لازم است تا یک کودک، قوانین اجتماعی و احترام را بیاموزد.

 

ادب از دیروز تا امروز

گمان می کنید امروز وضع تغییر کرده است؟ بله، کاملاً. والدین بیشتر با فرزندانشان مدارا می کنند و سر میزشان قانون خاصی حکم فرما نیست.امروز یک کودک 6 ساله وقتی سر میز می نشیند، مدام انگشت هایش را درون ظرف پوره می کند و هر دقیقه از سرجایش بلند می شود. در گذشته جوامع ، طبقه بندی خاصی داشتند و کوچکترها باید به بزرگترها احترام می گذاشتند. اما امروز این بزرگترها هستند که به کوچکترها احترام می گذارند. در اغلب این موارد، والدین به کودکانشان اجازه می دهند اول آنها حرف بزنند.

گمان می کنید تمام عادات خوب اخلاقی در حال محو شدن است؟ نه! هنوز هم والدین بعضی مسائل مهم را به کودکانشان گوشزد می کنند. حتماً این جمله را شما نیز بارها در طول روز تکرار می کنید: "تند غذا نخور" ، "با دهان پرحرف نزن" ، "قاشق را درست در دست بگیر" ، "درست بنشین." والدین می دانند که شناخت کدهای اجتماعی برای زندگی در میان مردم ضروری است.

 

کودکان از ادب چه می فهمند؟

آیا کودکان از گفتن جملات احترام آمیز، عصبی می شوند؟ کلمات جادویی مثل "سلام" و "متشکرم" تنها یک رسم نیست. آن ها نماد نوعی عشق و احترام به دیگرانند. از طریق همین کلمات است که می توانیم با اطرافیان ارتباط برقرار کنیم. یاد گرفتن شیوه احترام گذاشتن به دیگران و بیان کلمات احترام آمیز زمان می برد. اجتماعی شدن کودک، حول و حوش 5/2 تا 3 سالگی آغاز می شود. پیش از آن نیز می توانید به اجتماعی شدن کودکتان کمک کنید ولی سعی نکنید از او انتظار بیان جملات احترام آمیز را داشته باشید.

کودکان احترام خود را با یک لبخند، یک ژست، یک حرکت بدن و... نشان می دهند. این والدین هستند که باید با کلمات، حرکات او را تکمیل کنند. وظیقه شما این است که پس از دو سالگی هر چند ممکن است خسته کننده باشد ولی هر بار که او ژست احترام می گیرد به او بگویید: "به خاله چه گفتی؟" ، "سلام کردی" ، "گفتی متشکرم" و .... تا مجبور شود کلمات جادویی احترام را به زبان آورد.

کدهای اجتماعی و کلمات احترام آمیز در میان تمامی خانواده ها یکسان نیست. مادر اصولاً نقش مهمی در این میان بازی می کند. کودک ادب را از والدین و بزرگترهای محیط اطرافش می آموزد.

شما نمی توانید به کودکتان چیزی را آموزش دهید و از او انتظار اجرا داشته باشید در حالی که خودتان آن را انجام نمی دهید.

 همه چیز از خانه آغاز می شود. اگر شما هر روز صبح که او را می بینید به او سلام کنید، او این کار را تکرار خواهد کرد.

 

توقع شما، سن کودک!

وضع تربیت، موضوعی نسبی و به فرهنگ هر خانواده مربوط است. در برخی خانواده ها گفتن یک "مرسی" کافی است در حالی که در برخی دیگر گفتن حتی "متشکرم مامان جون" هم کم است. این ما هستیم که بر حسب عقیده مان، ادب را به کودک می آموزیم. کودکان در صورتی که قوانین برایشان روشن باشد، خیلی زود خود را با شرایط وفق می دهند. البته باید سن کودک را در هر شرایطی در نظر گرفت.

کودک

فراموش نکنید گاهی برخی حرکات، نیاز یک کودک است. اگر فرزندتان غذا را با دست لمس می کند، برای آن است که می خواهد با غذا ارتباط برقرار کند. جانشین کردن یک قاشق فلزی به جای انگشتان وی، کمکی به او نخواهد کرد.

کودکان آرام آرام، کدهای اجتماعی را می آموزند و آنها را نماد آزادی خود تلقی خواهند کرد.

اگر کمی صبر کنید، همه چیز درست شود.

توصیه های مهم

1- شما برای فرزندتان الگو هستید. در مقابل او از کلمات احترام آمیز استفاده کنید.

2- او را مجبور نکنید دوستان یا اقوامتان را ببوسد. بوسیدن نشانه احترام نیست.

3- از سر میز مدام برای آوردن وسایل گوناگون برنخیزید تا کودکتان نیز کار شما را تقلید نکند.

4- در 18 ماهگی کودکان دوست دارند غذاها را لمس کنند. این امر را فاجعه ندانید. این کار به او کمک می کند با غذا ارتباط برقرار کرده و آن را بخورد. در عین سخت گیری، گاهی هم ملاحظه او را بکنید. 

       

منبع:  ماهنامه آموزشی اطلاع رسانی کودک

 



نجف زاده ::: چهارشنبه 87/4/26::: ساعت 11:54 عصر

روانشناسی جنسیت

دختر و پسر

هر انسانی قوانین مربوط به تعامل اجتماعی را در مقاطع مختلف از روند زندگی و در شرایط گوناگون فرا می‌گیرد. این قوانین را اولین بار ما به عنوان کودک در تعاملات خود با اولیاء و مربیان فرا می‌گیریم و بعد در دوران نوجوانی آن را در تعامل خود با دوستان و همسالان، توسعه می‌دهیم.  سن فراگیری تعاملات اجتماعی از 5 تا 15 سالگی است، همان سنینی که عملاً هر کدام از جنس‌ها، عمده‌‌ی وقت خود را با همجنس خود می‌گذراند. واعضای هر گروه آگاهانه رفتار خاص جنسی خود را فرا می‌گیرد.

 

دنیای دخترها

دختران در گروه‌های کوچک و خصوصی بازی می‌کنند و اعضای گروه بازی هم سن هستند. بازی‌ها جنبه همکاری و تعاون دارد. فعالیت‌های مربوط به بازی به هیچ وجه جنبه رقابتی ندارد و کسی به خاطر داشتن قدرت از دیگران متمایز نمی‌شود . در دوستی‌های آنها صمیمیت، برابری و وفاداری به یکدیگر بسیار مهم است. در ساخت روابط اجتماعی دختران همه باید نسبت به یکدیگر سازگاری داشته باشند، ولی اگر این سازش و تساهل صورت نگرفت باید منتظر تضاد و کشمکش بود. برای حل مشکل و رفع تضاد دختران، سعی نمی‌کنند تا مسأله را حل کنند و اکثر اوقات این دوستی‌ها به هم می‌خورد و جدایی پیش می‌آید.

رسول خدا(ص) می فرماید: دختران خود را ناخوش ندارید زیرا آنها مونس های گرانبهایی هستند(1).

1) خلق رابطه صمیمانه و برابر با یکدیگر

دوستی در بین دختران بیشتر بر اساس کلام صورت می‌گیرد. روابط دوستی با رعایت نوبت صحبت، اجازه صحبت دادن به دیگران، و قبول محتوای گفتاری دیگران شکل می‌گیرد. به کارگیری کلماتی که در آن ضمایر و افعال همکاری نهفته است مانند «بچه‌ها بیابند» «ما باید»، «دخترها» نشانگر توان آنها در سازمان دادن کار گروهی است . وفاداری یکی از ویژگی‌های عمده دوستی بین دختران 12 تا 14ساله است.

«اکثر اوقات دختران وقت خود را به حرف زدن اختصاص می‌دهند و صحبت‌ها، انعکاس‌گر افکار درونی آنهاست.

 2) انتقاد و تفسیر رفتارها و گفتارها

 روابط دختران با یکدیگر بر اساس روابط رییس و مرئوس نیست.  خواست‌ها و اعتراضات خود را از طرف جمع مطرح می‌کنند و به آنها جنبه شخصی و فردی نمی‌دهند. معمولاً کنار گذاشتن کسی به بهانه عدم هماهنگی او با هنجارهای گروه قلمداد می‌شود. معیار سنجش صمیمیت دختران منوط به درمیان گذاشتن اسرار پنهانی است. برای موفقیت اجتماعی، دانستن صحیح این روابط بسیار ضروری است، اگر نگوییم که راز بقا در اجتماع وابسته به این اصول است.

دختر و پسر

دنیای پسرها

بازی پسرها در گروه‌های بزرگ‌تر و بر اساس هرم سلسله مراتبی انجام می‌گیرد. هر پسری این فرصت را دارد تا شانس خود را آزمایش کند و از این هرم صعود کند و یا در بعضی مواقع سقوط کرده و شکست را بپذیرد. در دنیای پسران گفتار دارای سه نقش اساسی است (ساکس و جفرسون، 1974) .

1)استفاده از گفتار برای بیان موضع غالب در گروه :

در اردوگاه پسران دیده شده که آنها با به کارگیری نحوه خاصی از گفتار قادر به نشان دادن تسلط خود در گروه هستند.  

قابل توجه است که بدانیم قدرت پسرها در جمع در نحوه‌ی به کارگیری صحیح، و به جای گفتاراست.

 به عبارت دیگر موفقیت اجتماعی پسران نه تنها بستگی به دانستن صرف جملات و واژگان است، بلکه وابسته به نحوه‌ی استفاده صحیح از آنهاست. .

2) جلب و حفظ گروه با استفاده از واژگان صحیح در گفتار :

دومین جنبه‌ی جامعه‌شناسی زبان در تعامل دوستانه در بین پسران، استفاده از واژگان برای حفظ و نگهداری و جلب هم‌گروهان است. قصه سرایی، لطیفه گویی و دیگر عملیات‌گفتاری جنبه‌هایی عادی در تعامل اجتماعی پسران است. گوینده لطیفه باید یاد بگیرد که در خلال صحبت خود حال و هوای شنوندگان را نیز ارزیابی کند تا بر اساس آن لطیفه را به انجام رساند.

3)  تأکید بر موجودیت خود هنگامی که دیگران میدان دار گروه هستند :

پسرها در تعاملات خود با دیگر پسران یاد می‌گیرند که چگونه به عنوان شنوندگان داستان و یا لطیفه عمل کنند. به نظر می‌رسد که عکس‌العمل پسرها به داستان‌های دیگران توأم با چالش و اظهارات گوناگون است. این عکس‌العمل برای تأکید خود در جمع حضار و بر جسته کردن موقعیت خویش در جمع است.

امام صادق (ع) می فرماید: پسران نعمتند و دختران حسنه و خداوند از نعمت ها باز خواست می کند و برای حسنات پاداش می دهد(2).

پی نوشت ها:

1- کنزالاعمال، ح45374

2- وسائل الشیعه، ج21

 

منبع: ندای مشاور، با تغییر واضافه



نجف زاده ::: چهارشنبه 87/4/26::: ساعت 11:53 عصر

<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 15
کل بازدید :362518

>> درباره خودم <<
پروژه , پروژه های دانشگاهی ، پروژه های دانشجویی
نجف زاده
برای دستیابی به پروژه ها و پایان نامه های دانشجویی به آدرس www.bitasoft.ir مراجعه فرمائید.

>> پیوندهای روزانه <<

>>لوگوی وبلاگ من<<
پروژه , پروژه های دانشگاهی ، پروژه های دانشجویی

>>لینک دوستان<<
آموزش کسب درآمد تضمینی+تفریح+ترفند+دانلود+کلیپ+جاوا اسکریپت
ما و دلاوران
بهار bahar
الهه نور
ARAX
هیـــــــــئت زیــــــنبیون «محفل،طلاب بسیجیان و رهروان شهدا»
نم نم بارون ( رفیق نارفیق )
سه فاز بازار
عاشقان زنده...شهدا...اروند...
شعر و دل نوشته های اسارت
مشکلات جنسی
پایگاه اطلاع رسانی قاین نیوز
عشق تنها
بازی برنامه کلیپ ... برای موبایل جدیدترین عکسهای ایرانی و خارجی
امیرالمومنین علی علیه السلام
gitar4ever
آموزش و پرورش
پوست کلف
عمومی
هنر و فلسفه و ادبیات و ادیان ...
شهدای غریب
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
وفا دات کام
یادداشت های یه آسمونی
سهیــــــــــــــــلی منطقه آزادقشم
وبلاگ افسانه جومونگ
سرزمین من
به یاد مهدی (عج)
poueshdownload

بزرگترین لینک باکس آهنگهای رپ
world of news
به نام آنکه اشک راآفریدتاسرزمین وداع آتش نگیرد
فاصله
اتومبیل
salima
توشمانلو روستای نمونه ایران
مغزیات
سیب سرخ
من می‏خواهم مسلمان شوم.
ای ول .کام
عشق
موزیک ،نرم افزار، بازی، آهنگ رپ ، خدمات موبایل و..
سلام آقا
عکس جک اس ام اس نرم افزار داستان مطالب جالب و خواندنی و . . .
مشاوره در زمینه انتخاب متریال و بازرسی جوش
D E V I L
تخصصی فقه وحقوق
تنهای تنها
سفر طولانی آخرت

>>لوگوی دوستان<<










































>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<