سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر مردمان روزگارى آید که جز سخن چین را ارج ننهند ، و جز بدکار را خوش طبع نخوانند ، و جز با انصاف را ناتوان ندانند . در آن روزگار صدقه را تاوان به حساب آرند ، و بر پیوند با خویشاوند منّت گذارند ، و عبادت را وسیلت بزرگى فروختن بر مردم انگارند . در چنین هنگام کار حکمرانى با مشورت زنان بود ، و امیر بودن از آن کودکان و تدبیر با خواجگان . [نهج البلاغه]
پروژه , پروژه های دانشگاهی ، پروژه های دانشجویی

یک تلنگر کوچک

یک تلنگر کوچک

سعید و وحید با هم برادرند. سعید یک سال از وحید بزرگتر است ولی هر دو در کلاس چهارم درس می خوانند. امروز سعید برای چندمین بار در طول این سال تحصیلی، از دست وحید لجش گرفته. او فکر می کند که بچه های کلاس و حتی آقا معلم هم وحید را بیشتر از او دوست دارند. با اینکه اخلاق و درس و نمره ی هر دوشان رضایت بخش و تقریباً در یک سطح است ولی او نمی تواند بفهمد چرا به وحید بیشتر توجه می شود تا او. زنگ تفریح است و سعید عصبانی و کمی هم غمگین روی بالاترین پله ی حیاط مدرسه می نشیند، وحید با چند تا از بچه ها دوان دوان می آید و می پرسد:

- سعید نمی آیی بازی؟ می خواهیم «زو» بازی کنیم.

 سعید این بازی را خیلی دوست دارد ولی اخم کرده و می گوید:

- نه

صدای هیاهوی شادمانه ی بچه ها، حیاط مدرسه را زینت داده. سعید به بچه ها نگاه می کند. یکی کوچک و ریز، یکی درشت و هیکل دار. یکی لاغر و یکی چاق. اما همه روپوش های آبی تنشان است. سعید از دیدن یکی از بچه ها خنده اش می گیرد، لبه سمت چپ یقیه ی روپوشش داخل مانده و فقط طرف راستش سر جای خودش قرار دارد. سعید به خودش می گوید:

- حتماً صبح خواب آلود آمده مدرسه. یا آنقدر دیرش شده که وقت نکرده خودش را در آینه ببیند.

 توجه به لباس بچه ها بیشتر می شود خیلی از بچه ها، شلوار اتو کشیده شان، آنقدر خاکی شده که انگار تازه از عملیات خاک برداری برگشته. دکمه های روپوش یکی دیگر از بچه ها بالا و پایین بسته شده. چشم سعید به وحید می افتد.

وحید همیشه مواظب سر و وضع اش است. جمعه و دوشنبه به حمام می رود. اجازه نمی دهد لباسش کثیف یا چرک شود. هر روز موهایش را شانه می زند. قبل از رفتن به مدرسه مسواک می زند. و برنامه اش را چک می کند. بعد از مدرسه، دست و صورت و پا و جورابش را می شوید. سعید خوب می داند که او به پاکیزگی اش خیلی اهمیت می دهد. سعید مثل او برای این چیزها ارزش قائل نمی شود. خیلی از شب ها حوصله ندارد مسواک بزند. به زور و نامنظم به حمام می رود. فقط بعد از حمام موهایش را شانه می زند. روپوش مدرسه اش را روی شانه اش می اندازد و آن را در میان راه تنش می کند. سعید به خود می گوید:

- وحید عجب حوصله ای دارد.

 اما ناگهان چیزی در ذهنش می درخشد. بلند می شود و با صدای بلند می گوید:

- همینه. خودشه. حالا فهمیدم.

 انگار چیزی کشف کرد. بدون توجه به عکس العمل بچه های دور و برش، به طرف در شیشه ای راهرو می دود. با دقت تصویر خودش را در آن براَنداز می کند. بله درست است. سر و وضع اش اصلاً خوب نیست. به طرف شیر آب می دود. دست هایش را می شوید و مشتی آب به صورتش می پاشد و جرعه ای هم می خورد. حالش حسابی جا می آید. دست های خیسش را روی موهایش می کشد. دوباره دست هایش را خیس می کند و روی لباس هایش هم می کشد. پایین شلوارش خیلی خاکی است. آن را هم تمیز می کند. دوباره دست هایش را می شوید و به طرف در شیشه ای می دود و جلوی آن می ایستد. موهایش را با دست شانه کرده و سر تا پایش را مرتب می کند. بعضی بچه های دور و برش او را نشان می دهند و می خندند. اما او توجهی نمی کند.

وارد کلاس که می شود بچه ها دستش می اندازند.

- هپلی حموم رفته

- چه عجب تمیز شدی

- بابا نظیف!

- تیپ زدی

هر کسی یک جور اظهارنظر می کند ولی هیچ کدام از این حرف ها او را ناراحت نمی کند. حتی آقا معلم هم متوجه آراستگی و تمیزی سعید می شود. تشویقش می کند و می گوید:

- بعضی ها برای تظاهر به آراستگی، از مدهای عجیب و غریب پیروی می کنند و به هر حقه ای دست می زنند تا کثیفی سر و بدن شان را بپوشانند. به جای همه ی این ها ما می توانیم با پاکیزه نگه داشتن لباس ها و نظافت روزانه و کمی دقت در ظاهرمان خود را زیبا و آراسته کنیم. و با اخلاق و رفتار خوب، موقعیت مناسبی در اجتماع کوچک اطرافمان پیدا کنیم. آفرین سعید! آفرین!

سعید خوشحال و راضی نفسی به راحتی می کشد و سرش را بالا می گیرد.

 

فرشته اصلانی

*****************************

نجف زاده ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 3:59 عصر

پاره کردن کاغذ دیگر کار ساده ای نیست زیرا با تلاش محققان نوع جدیدی از کاغذ تولید شده که حتی از آهن هم سخت تر است.

کاغذ

این "نانو کاغذ" که از استحکام فوق العاده ای برخوردار است از یک ماده طبیعی ساخته شده است که در کاغز معمولی هم وجود دارد. سلولز، که اصلی ترین جزء تشکیل دهنده دیواره سلولی گیاهان و فراوان ترین ترکیب حیاتی روی زمین است در استحکام بخشیدن به این کاغذ تاثیر بسیار زیادی دارد.

در دیواره های سلولی گیاهان، مولکول های سلولز با پیوند خوردن به یکدیگر فیبرهایی با قطر 20 نانومتر تولید می کنند که حدودا 5 هزار با از موی انسان باریک تر هستند. این فیبرها با اتصال به یکدیگر شبکه مستحکمی را تشکیل می دهند که در ساختار دیواره های سلولی به کار می رود.

نانوفیبرهای سلولز که ابعاد در حد نانو، استقامت بالا و سختی زیاد از ویژگی های آنها است، عامل اصلی استحکام سلول های گیاهی محسوب می شود. در روش قدیمی تولید کاغذ، فرآیند مکانیکی تبدیل خمیر چوب به کاغذ به گونه ای بود که فیبرهای تشکیل دهنده سلولز را به طور کامل از بین می برد و بدین ترتیب استحکام کاغذ به میزان قابل توجهی پایین می آمد.

در روش جدید ابتدا با اضافه کردن آنزیم هایی به خمیر چوب و سپس ضربه زدن با یک وسیله مکانیکی، آنرا به اجزای بسیار کوچک تجزیه می کنند. بدین صورت سلولز به فیبرهای تشکیل دهنده اش  تجزیه می شود و در نهایت فیبرهای سلولز که به صورت معلق در آل قرار دارند به دست می آید. بعد از خشک کردن آب، فیبرها با یکدیگر پیوند هیدروژنی و شبکه بسیار مستحکمی را تشکیل می دهند که در واقع همان ورقه نانوکاغذ است.

مقاومت کششی این نانو کاغذ حدود 214 مگاپاسکال ارزیابی شده است که از آهن مستحکم تر و تقریبا در حدود فولاد است. جالب است بدانید که مقاومت کششی کاغذ معمولی کمتر از یک مگاپاسکال است.

راز استحکام نانو کاغذ فقط در آسیب ندیدن فیبرهای سلولز نیست، بلکه نحوه چیده شدن آنها در کنار یکدیگر برای تولید شبکه نیز بسیار تاثیرگذار است. با وجود پیوندهای بسیار قوی بین فیبرها، آنها به آسانی روی یکدیگر می لغزند تا بتوانند فشار ناشی از کشش ها و نیروهای وارد شده به نانوکاغذ را به خوبی تحمل کنند.

 

منبع:روزنامه ایران



نجف زاده ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 1:31 عصر

هکرهای ایرانی

قسمت اول

در ماه‌های گذشته ماجرای هک شدن 100 سایت عربی در بین خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های داخلی و خارجی جنجال به پا کرد. در این حرکت یک گروه هکر ایرانی -که پیش از این هم در سال‌های گذشته اقدام به هک کردن سایت‌های دانمارکی و اسرائیلی کرده بودند- صفحه‌هایی از 100 سایت عربی را تغییر دادند. در لیست این سایت‌ها سایت‌های مهمی چون روزنامه الخلیج امارات، سایت لیگ خلیج عرب، سایت وزارت آموزش عالی عراق، اداره پلیس ابوظبی، دانشگاه میادین عربستان، شرکت گاز عمان و بسیاری سایت‌های دیگر وجود داشت.

این گروه 5 نفره که با اسامی مستعارR00tb0x ،Sha2ow ،Q7x, ActionSpider و BehroozIce فعالیت می‌کنند، 3روز برای هک کردن این 100 سایت عربی کار کرده‌اند. هدف این گروه اعتراض به تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی در سایت‌های مذکور بوده. جالب است بدانید فعالیت اصلی این گروه کارهای امنیتی است ولی در زمینه هک کردن سایت‌ها هم بسیار فعالند. موفق شدیم با یکی از اعضای این تیم به نامBehroozIce  ارتباطی برقرار کنیم و صحبت‌هایش را راجع به هک‌‌کردن این سایت‌ها بشنویم.

گروه شما یک گروه امنیتی است و قرار است کارهای تامین امنیت انجام دهد ولی هک کردن کاملاً بر خلاف این هدف است. مثل قفل سازی که قفل‌های مطمئن برای امنیت خانه‌ها می‌سازد ولی خودش از خانه‌های دیگر دزدی می‌کند!

هک دزدی نیست. در بسیاری از موارد ما به وسیله هک کردن سایت‌ها به آنها کمک می‌کنیم. البته این مربوط به سایت‌های ایرانی است.

 

پس سایت‌های ایرانی را هم هک می‌کنید؟ حمله به خودی!

گفتم که هک نه دزدی است و نه حمله. ما با هک‌کردن به آنها کمک می‌کنیم. در ابتدا هدف ما کمک به امنیت سایت‌های مهم کشور بود. گروه ما از سال 2002 فعالیتش را آغاز کرد. ما با هک کردن سایت‌های ایرانی به آنها نشان می‌دادیم که در سایت‌هایشان مشکلات و حفره‌های امنیتی وجود دارد.

 

در واقع با شکستن قفل یک خانه به صاحبخانه نشان می دهید که قفل‌های خانه‌اش مطمئن نیست! کاری هم برای کمک به رفع این نقص‌ها می‌کردید؟

کاری که ما می‌کردیم این بود که یک Page روی سایت می‌گذاشتیم تا متوجه شوند که سایت‌شان مشکل امنیتی دارد. البته خودمان هم در بحث امنیت بودیم. در Page یک متن می‌گذاشتیم و به صاحبان سایت پیشنهاد می‌کردیم که اگر بخواهند حاضریم در بحث امنیت و برطرف کردن مشکل سایت‌شان کمک کنیم. در خیلی از موارد این کار را هم انجام می‌دادیم. فعالیت ما الان بیشتر در زمینه امنیت است. در رشته امنیت سنجشی به نام تست نفوذ وجود دارد. سایت‌ها می‌توانند از شرکت‌هایی که کار امنیت انجام می‌دهند بخواهند که برایشان تست نفوذ انجام دهند تا به شکل قانونی حفره‌ها و باگ‌های سیستم شناسایی شود. علاوه بر این می‌توانند تقاضای تامین امنیت داشته باشند یا پس از تامین امنیت از شرکت مربوطه بخواهند که از امنیت سایتشان پشتیبانی کند. امنیت مقطعی فایده ندارد. باید حفره‌های جدید هم شناسایی شوند.

 

این پیشنهاد کمک را جور دیگری نمی‌توانستید مطرح کنید؟ حتماً لازم بود که سایت‌ها هک شوند؟

هک کردن تنها روش ما نبود. خیلی وقت‌ها تلفن می زدیم. فکس و ایمیل ارسال می‌کردیم و اطلاع می‌دادیم که سایت‌شان مشکل امنیتی دارد ولی غالباً توجهی نمی‌کردند. آن سال‌های نخست فعالیت ما، خیلی‌ها حتی نمی‌دانستند که هک چیست. وقتی هم که مشکل سایت را خبر می‌دادیم، انکار می‌کردند و می‌گفتند: هیچ مشکل امنیتی ندارند. ما هم از راه هک کردن وارد عمل می‌‌شدیم.

 

نمی‌ترسیدید که شناسایی شوید؟

هدف ما کمک به امنیت سایت‌های داخلی بود. شناسایی شدن برایمان اهمیتی نداشت. اسم ما درPage بود و حتی باعث می‌‌شد که پس از آن سازمان‌ها و مراکز دولتی صاحب سایت‌ها به فکر رفع مشکل‌های امنیتی بیفتند.

این ابتدای فعالیت‌تان بود. بعد چطور شد که به فکر هک کردن سایت‌های خارجی افتادید؟

دلایل زیادی وجود داشت. برای مثال یکی از مسایلی که ما را خیلی ناراحت می‌کرد این بود که بسیاری از سایت‌های ایرانی توسط هکرهای خارجی هک می‌‌شدند. در خیلی از این موارد هکرها عکس‌ها و متن‌های توهین‌آمیز روی این سایت‌ها می‌گذاشتند.

هکر

پس قصد مقابله به مثل داشتید؟

نه! اصلاً این‌طور نبود. همیشه دلیل‌های دیگری هم وجود داشت. گروه ما هدفش را بر اساس پروژه تعریف می‌کند.

در پروژه اخیر که حدود 100 سایت عربی را هک کردیم هدف‌مان دفاع از نام خلیج فارس بود. در همه این سایت‌ها نام خلیج‌‌فارس به خلیج‌عربی تغییر داده شده بود و ما با این حرکت خواستیم اعتراض‌مان را نشان دهیم.

 

چرا فقط سراغ سایت‌های عربی رفتید؟ در سایت‌های کشورهای دیگر چنین تغییر نامی دیده نشده؟

چیزی که اهمیت دارد سرچشمه و ابتدای ماجراست. این که چه کسی از اول چنین کاری را آغاز کرده. مبدا این ماجرا کشورهای عربی بودند. آنها هستند که سعی می‌کنند برخلاف همه مستندات موجود نام خلیج فارس را که همیشه بوده و هست و خواهد بود، تغییر دهند. ما نمی‌توانیم جلو کل ماجرا را بگیریم ولی می‌توانیم اعتراض خود را نشان دهیم.

 

در پروژه‌های دیگر چه هدفی را دنبال می‌کردید؟

یکی از پروژه‌های ما هک کردن 500 سایت دانمارکی بود که در اعتراض به توهین آنها به پیامبر اسلام انجام شد. این پروژه مربوط به حدود 2 سال پیش بود. یک بار هم 100 سایت اسرائیلی را برای محکوم کردن جنگ اسرائیل با مسلمانان فلسطین هک کردیم.

 

هک کردن خودش نوعی جنگ نیست؟

هک جنگ نیست. اتفاقاً به نظر من نوعی دفاع است. علم است. علمی که می‌شود از آن استفاده‌های مثبت کرد. بعضی هکرها با هک‌کردن تهدید می‌کنند و از این روش برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. حتی با هک کردن سایت‌های بانک‌ها پول جابجا می‌کنند. این دیگر نوعی دزدی است ولی هک‌کردن همیشه هم این‌طور نیست. به نظر من هک مثل یک چاقو است. با چاقو هم می شود عمل جراحی کرد و بیماری را نجات داد و هم می‌شود آدم کشت. وقتی سایتی به پیامبر ما توهین می‌کند یا به وضوح از نام خلیج عربی که نامی جعلی بیش نیست، استفاده می‌کند، ما باید دفاع کنیم. سایتی وجود دارد به نام سایت لیگ فوتبال خلیج عربی. این نشان می‌دهد که عرب‌ها خیلی روی این موضوع کار می‌کنند و سعی دارند این نام را جا بیاندازند. در چنین شرایطی هرکس باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد. بعضی‌ها راهپیمایی می‌کنند. بعضی‌ها با ایمیل و امضا کردن نامه‌های اینترنتی اعتراض‌شان را به چنین مسایلی نشان می دهند. ما هم با هک کردن ...

 

یعنی یک گروه سیاسی هستید؟

نه! کار ما هیچ ربطی به سیاست ندارد. ما یک گروه شخصی هستیم و به هیچ جایی هم وابستگی نداریم. گروه ما با علاقه به مقوله امنیت و هک این فعالیت‌ها را انجام می‌دهد. بعد از هک کردن چندین سایت مهم دانمارکی و اسرائیلی، هر اتفاقی که می‌افتاد مردم به ما ایمیل می‌زدند و می‌خواستند که سایت‌های خارجی را هک کنیم.

ادامه مصاحبه در قسمت دوم

 

منبع: هفته نامه کلیک



نجف زاده ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 1:28 عصر

اتومبیل نانویی جدید شرکت بی‌ام‌و

bmw

به نظر می‌رسد که داستان‌های علمی - تخیلی به سرعت به واقعیت تبدیل می‌شوند. آخرین سری‌های خودروی Knight Rider از فناوری نانو استفاده می‌کنند. این فناوری، رنگ‌ها و شکل‌های مختلف را به طور موقت و قابل‌تغییر در خودروها ایجاد می‌کند.

knight rider

چندی پیش شرکت بی‌ام ‌و خودروی جدید خود به نام «GINA Light Visionary Model» را به نمایش گذاشت. این اتومبیل یک پوسته‌ی بیرونی انعطاف‌پذیر داشته و برخی از اجزای ساختار زیرینِ پوسته مذکور قابل حرکت هستند. خودروی مذکور یک طرح مجسمه‌ای داشته و از این حیث کاملاً جدید و منحصر به فرد است. جلو و اطراف این خودرو که دارای در می‌باشد، یک مجموعه‌ی یکپارچه و بدون درز و بدنه‌ی آن دارای چهار بخش است.

به اعتقاد مسوولین شرکت بی ام و نکته‌ی اساسی در توسعه‌ی بازار خودرو در آینده، آمادگی برای رویارویی با چالش‌ها و قابلیت ارایه‌ی راهکارها و گزینه‌های جدید است. برای دستیابی به این اهداف، BMW Group Design به‌سمت طراحی GINA رهنمون شدند. در این طرح حداکثر مقدار ممکن برای نوآوری به کار گرفته شده است. The GINA Light Visionary Model یک گونه‌ی نوری از اشکال انتخابی و مدرن خودرو است که نمونه‌هایی از تبدیلات آینده در آن به‌کار گرفته شده‌اند.

gina

دانستن اینکه مواد نانویی و فرآیندهای فناوری نانو به چه شکلی قادرند تا در پوسته‌های انعطاف‌پذیر خودرو به کار گرفته شوند یک مبحث مهم است. هم‌اکنون BMW Group Design به‌خوبی به این موضوع توجه می‌کند.

 



نجف زاده ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 1:27 عصر

چگونه خلبان شویم؟- قسمت سوم

در این قسمت به ادامه ارزیابی پزشکی می پردازیم...

موارد عمومی لازم جهت ارزیابی پزشکی

فرد متقاضی دریافت گواهینامه در یک معاینه پزشکی از جوانب زیر مورد بررسی قرار می گیرد:

1-جسمی

2-روانی

3-شنوایی

4-ینائی و درک صحیح رنگها(رنگهای ضروری که در هوانوردی کاربرد مستمر دارند.)

متقاضی در معاینات جسمی و روانی باید عاری از موارد زیر باشد:

الف- هر گونه ناهنجاری مادرزادی یا اکتسابی

ب- هر گونه از کار افتادگی فعال، مخفی، حاد و یا مزمن

ج- هر گونه مواردی که موجب درجاتی از ناتوانی عملی متقاضی شده که سلامت پرواز را بمخاطره بیاندازد

ه- هر گونه مصرف دائمی دارو که استفاده مداوم آن برای متقاضی ضروری باشد

و- هر گونه اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روانگردان.

بطور کلی متقاضی نباید از هیچگونه بیماری یا ناتوانی رنج ببرد که باعث شود بطور ناگهانی توانائی انجام وظایف مندرج در گواهینامه خود را از دست بدهد، لذا نباید تاریخچه پزشکی یا تشخیص بالینی از هر یک از موارد زیر را داشته باشد.

1- سایکوز یا روان پریشی

2- اختلالات شخصیتی

3- بیماری صرع یا هر گونه تشنج

4- اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

5- لکنت زبان و هر گونه اختلالات گفتاری

6- هر گونه بیماری قلبی و تنفسی حاد و مزمن (مادرزادی و اکتسابی)

7- سردردهای شدید یا مکرر و سرگیجه

8- ابتلاء به بیماری مسافرت، مقاوم و مکرر

9- سابقه بیهوشی های توجیه نشده

متقاضی اخذ گواهینامه میبایستی کلیه آزمایشات خون و کامل ادرار را انجام داده و عاری از هر گونه موارد غیر طبیعی و پاتوبیولوژیک باشد. همینطور انجام نوار مغز، نوار قلب، رادیوگرافی قفسه سینه، ادیومتری یا شنوائی سنجی و آزمایشات کامل چشم پزشکی شامل تیزبینی ، میدان دید و قدرت تفکیک و تشخیص رنگها ضروری بوده و در حد امکان آزمایشات پزشکی باید مشخص کننده وضعیتی باشد که صلاحیت پزشکی متقاضی را تضمین نماید.

متقاضی باید از نظر قد و وزن در محدوده استانداردهای تعیین شده از طرف سازمان هواپیمائی کشوری باشد. فشار خون متقاضی دریافت گواهینامه باید در محدوده طبیعی بر اساس سن مربوطه باشد. (مصرف هر گونه داروی ضد فشار خون بدون مجوز شورای پزشکی هوائی سازمان با امتیاز دریافت گواهینامه مغایرت دارد) ضریب هوشی و توانائی سیستم حرکتی روانی (سایکوموتور) متقاضی میبایستی از نظر پزشک مناسب ارزیابی گردد. در معاینات سیستم شنوائی، انجام آزمونهای شنوائی ضروری بوده و در صورت لزوم با نظر پزشک هوائی معاینه کننده آزمایشات تکمیلی نیز اخذ خواهد شد. از آنجائیکه عوامل خطرزای زیر در بروز برخی بیماریهای ناتوان کننده مؤثر واقع میشوند، لذا نظر متقاضیان گرامی را به این مهم جلب مینمائیم که در صورت داشتن سابقه هر یک از ریسک فاکتورهای ذکر شده در اولین معاینه پزشکی، پزشک را نسبت به آنها آگاه سازند.

- سابقه فامیلی مثبت از هر گونه بیماری قلبی عروقی

- بالا بودن فشار خون

- بالا بودن چربیهای خون

- ابتلا به دیابت قندی

- سابقه مصرف سیگار

- ابتلا به نقرس بالینی و بالا بودن اوره خون

- اعتیاد به مواد مخدر و وابستگی دائمی به مصرف داروهای خاص

- ازدیاد وزن

بطور کلی متقاضی اخذ گواهینامه در صورتی قابل قبول ارزیابی می گردد که:

الف: معاینات کلینیکی و پارا کلینیکی ، عکس قفسه سینه، نوار قلب و نوار مغز هیچگونه علائمی از بیماریهای مهم جسمی و روانی را نشان ندهد.

ب: معاینات کامل شنوائی بینائی و تشخیص رنگ در محدوده طبیعی باشد.

ج: هیچگونه سابقه ای از تشنج، سرگیجه و سردردهای شدید و مکرر و بیماری مسافرت نداشته باشد.

د: در معاینات دهان و دندان و سینوسها یافته غیر طبیعی ذکر نشده باشد.

راهنمای پزشکی بمنظور تبدیل یا تمدید گواهینامه

شرایط عمومی لازم در ارزیابی پزشکی بهنگام تمدید گواهینامه ها مشابه موارد ذکر شده در رابطه با صدور گواهینامه میباشد.

انجام نوار قلب، عکس قفسه سینه و شنوائی سنجی برابر مقررات با نظر پزشک DAME انجام خواهد شد.

انجام آزمایشات پارا کلینیک خون و ادرار برابر تشخیص DAME صورت می گیرد.

تبصره 1: در صورت صلاحدید پزشک DAME انجام آزمایشات تکمیلی لازم در هر زمان که ضروری تشخیص داده شود الزامی است.

تبصره 2: در صورتیکه متقاضی نتایج آزمایشاتی را که مورد تائید DAME از نظر تطبیق تاریخ آزمایش و مراجع آزمایش کننده باشد ارائه نماید می تواند از انجام آزمایشات مجدد معاف گردد.

فواصل لازم جهت انجام معاینات کلینیکی و پارا کلینیکی بمنظور کسب صلاحیت پزشکی برای تمدید گواهینماه ها در جدول صفحه (8-1) ذکر شده که نظر متقاضیان گرامی را به آن جلب می نماید.

تبصره 3: جهت متقاضیان صدور گواهینامه معادل ( equivalent) ، انجام آزمایش HIV بررسی پزشکی اولیه ضروری خواهد بود.

تبصره 4: در مواردی که نتیجه معاینات انجام شده توسط پزشک DAME (شامل کلینیک و پارا کلینیک) ارسالی به مرکز پزشکی هوائی سازمان با مصوبات شورای عالی پزشکی هوائی و مندرجات آئین نامه های ICAO و یا کشور (National Code) مطابقت نداشته باشد، مرکز پزشکی هوائی سازمان مجاز است تا در مورد تمدید ، تکمیل و تکرار معاینات و یا ارجاع تخصصی فرد،اقدامات لازم یا هماهنگی با پزشک معاین را معمول دارد.

تبصره 5: از آنجائیکه بررسی صلاحیت پزشکی گروههای پروازی در بررسیهای پس از سانحه یا حادثه میتواند نقش مهمی در تصمیم گیریهای مربوط جهت ارتقاء ایمنی پروازها داشته باشد لذا لازم است تا در تمام کمیته های بررسی سانحه و حادثه نماینده بخش پزشکی با معرفی مدیر کل دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی به عنوان عضو حضور داشته باشد.

تمدید موقت مجوز پزشکی

تعریف: عبارتست از تعویق در انجام معاینات پزشکی گروههای پروازی و تمدید موقت اعتبار صلاحیت پزشکی مربوطه در موارد استثنائی و نادر و در شرایط خاص مشروحه زیر با پیشنهاد شرکت مربوطه مبنی بر نیاز تمدید صلاحیت پزشکی فرد مورد نظر و تصویب معاونت استاندارد پرواز به دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی اجازه داده می شود پس از بررسی مدارک و احراز اطمینان از اینکه سلامت فرد و سلامت پرواز در مدت تمدید در مخاطره نخواهد افتاد درمورد تمدید اعتبار پزشکی گواهینامه صلاحیت پزشکی (M.C) مطابق یند فوق الذکر با رعایت ضوابط زیر اقدام نماید:

- دارنده گواهینامه در محلی دور از نقطه ای که تجهیزات معاینات پزشکی هوائی مهیا باشد کار کند.

- دلایل منطقی مبنی بر نیاز تمدید موقت صلاحیت پزشکی از طرف عملیات شرکت مربوطه ارائه گردد

- شواهد کافی مبنی بر عدم دستیابی فرد به محل انجام معاینات پزشکی هوایی در زمان مناسب وجود داشته باشد.

- یک گزارش پزشکی مناسب مبنی بر سلامت جسمی روانی فرد از طریق پزشک کارآمد ، قانونی و مورد تایید این دفتر در محل ارئه گردد.

در صورت حصول شرایط فوق این دفتر نسبت به تمدید موقت صلاحیت پزشکی فرد مورد نظر برای مدت زمان تعیین شده زیر اقدام نماید:

الف- حداکثر شش ماه و فقط برای یک بار جهت گروههای پروازی هواپیمائی که در گیر حمل و نقل بار و یا مسافر به منظور کسب در آمد نیستند.

ب- حداکثر دوبار متوالی سه ماهه جهت گروههای پروازی هواپیماهائی که درگیر حمل و نقل بار و یا مسافر به منظور کسب درآمد باشند.

تبصره: به منظور تمدید سه ماهه دوم صلاحیت پزشکی حصول کلیه شرایط چهارگانه فوق الزامی است.

خلبان

1- شرایط لازم جهت متقاضیان صدور گواهینامه کلاس پزشکی

1. معاینات عمومی از نظر جسمی و روانی

2. انجام آزمایشات خون حداقل شامل : (CBC-FBS-ESR-CHOLESTEROL-Credtenin-BUN-unric Acis-B/G-RH)

آزمایش کامل ادرار (U/A)

ارزیابی شنوائی (ادیومتری)

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

رایوگرافی قفسه سینه

الکتروانسفالوگرام(نوار مغزی)

بررسی از نظر دندانپزشکی و اختلال گفتاری

ارزیابی بینائی

تبصره 1: در صورت تشخیص پزشک معاینه کننده هر گونه آزمایشات تکمیلی و مشاوره ای لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائید این دفتر

تبصره 2: در صورتیکه فرد متقاضی از کلاس II به کلاس I ارتقاء یابد و قبلاً نوار مغزی انجام داده باشد نیاز به انجام مجدد آن نیست مگر با تشخیص پزشک معاینه کننده

شرایط لازم جهت متقاضیان تمدید گواهینامه کلاس I پزشکی زیر 40 سال

هر سال یکبار چک پزشکی انجام گیرد

معاینات عمومی از نظر جسمی و روانی

انجام آزمایشات کامل خون در هر چک پزشکی: LDL-HDL-CR-BUN-URICACID- CBC-FBS-TG-CHOLESTEROL

(حداقل یکبار بین 35 و 40 سالگی)

آزمایش کامل ادرار (U/A) حداقل یکبار در سال

ادیومتری حداقل هر دو سال یکبار و یا به صلاحدید پزشک DAME

رادیوگرافی قفسه سینه در موارد لازم به تشخیص DAME

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) حداقل هر دو سال یکبار

ارزیابی کامل بینائی

آزمایش PSA حداقل یکبار بین 35 و 40 سالگی

آزمایش مدفوع از نظر بررسی خون مخفی (O.B) حداقل یکبار بین 35 تا 40 سالگی)

تبصره: در صورت تشخیص پزشک معاینه کننده هر گونه آزمایشات و معاینات تکمیلی و مشاوره ای لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائید این دفتر است

شرایط لازم جهت متقاضیان تمدید گواهینامه کلاس I پزشکی بالای 40 سال

هر 6 ماه یکبار چک پزشکی انجام گیرد.

معاینات عمومی از نظر جسمی و روانی

انجام آزمایشات کامل خون در هر چک پزشکی شامل : (CBC-FBS-TG-CHOLESTROL-(LDL.HDL)-CR-BUN-URICACID)

آزمایش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکی

ارزیابی شنوائی ( ادیومتری) حداقل هر دو سال یکبار

رادیوگرافی قفسه سینه بنا به تشخیص DAME

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) حداقل هر سال یکبار

ارزیابی بینائی به طور کامل

آزمایش PSA حداقل هر سال یکبار

آزمایش مدفوع از نظر O.B حداقل هر سال یکبار

انجام تست پاپ اسمیر (Vaginal Smear) و ماموگرافی هر 2 سال یکبار برای متقاضیان مؤنث متأهل.

انجام ماموگرافی برای کلیه متقاضیان مؤنث هر دو سال یکبار

تبصره: در صورت تشخیص پزشک معاینه کننده هر گونه آزمایشات و معاینات تکمیلی و مشاوره ای لازم خارج از موارد بالا توسط پزشک متخصص مورد تائید این دفتر

شرایط لازم جهت متقاضیان صدور گواهینامه کلاس II پزشکی

معاینات عمومی از نظر جسمی و روانی

انجام آزمایشات کامل خون حداقل شامل: (CBC-FBS-TG-CHOLESTREOL-CR-BUN-URICACID-B/G-RH-TYPE)

آزمایش کامل ادرار (U/A)

ارزیابی شنوائی (ادیومتری)

رادیوگرافی قفسه سینه

الکتروانسفالوگرافی (نوار مغزی)

الکتروکاردیوگرام (نوار قلبی)

ارزیابی بینائی کامل بویژه اختلال دید رنگ

ارزیابی دندانپزشکی و اختلال گفتاری

تبصره: در صورت تشخیص پزشک معاینه کننده هر گونه آزمایشات و معاینات تکمیلی و مشاوره ای لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائید این دفتر

شرایط لازم جهت تمدید گواهینامه کلاس II پزشکی زیر 40 سال

هر دو سال یکبار چک پزشکی شوند

معاینات عمومی از نظر جسمی و روانی

انجام آزمایشات کامل خون در هر چک پزشکی شامل: (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-CR-BUN-URICACID)

آزمایش ادرار (U/A) در هر چک پزشکی

ارزیابی شنوائی (ادیومتری) حداقل یکبار در هر پنج سال

ارزیابی بینائی کامل در هر چک پزشکی

الکتروکاردیوگرام ( نوار قلبی) بنا به تشخیص پزشک DAME

عکس قفسه سینه بنا به تشخیص DAME

آزمایش PSA و آزمایش مدفوع از نظر O.B حداقل یکبار بین 35 و 40 سالگی

تبصره: در صورت تشخیص پزشک معاینه کننده هر گونه آزمایشات و معاینات تکمیلی و مشاوره ای لازم خارج از موارد بالا توسط

شرایط لازم جهت تمدید گواهینامه کلاس II پزشکی بالای 40 سال

سالی یکبار چک پزشکی شوند

معاینات عمومی از نظر جسمی و روانی

انجام آزمایشات کامل خون در هر چک پزشکی شامل : (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-LDL-HDL-CR-BUN-URICACID)

آزمایش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکی

ارزیابی شنوائی (ادیومتری) حداقل یکبار در هر سه سال

ارزیابی بینائی کامل

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) حداقل یکبار در هر پنج سال

آزمایش PSA سالیانه

انجام آزمایش مدفوع از نظر O.B(تست گایاک) در هر معاینه

انجام تست پاپ اسمیر (Vaginal Smear) 2 سال یکبار برای متقاضیان مؤنث متأهل.

انجام ماموگرافی هر دو سال یکبار برای کلیه متقاضیان مؤنث

عکس قفسه سینه بنا به تشخیص DAME

تبصره : در صورت تشخیص پزشک معاینه کننده هر گونه آزمایشات و معاینات تکملی و مشاوره ای لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائید این دفتر

شرایط لازم جهت صدور گواهینامه کلاس III پزشکی

معاینات عمومی از نظر جسمی و روانی

انجام آزمایشات کامل خون حداقل شامل : (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-CR-BUN-URICACID-RHTYPE)

آزمایش کامل ادرار (U/A)

ارزیابی شنوائی (ادیومتری) حائز اهمیت است.

ارزیابی بینائی کامل

الکتروانسفالوگرام (نوار مغزی)

الکتروکاردیوگرام(نوار قلبی)

رادیوگرافی قفسه سینه

ارزیابی دندانپزشکی و اختلال گفتاری

تبصره : در صورت تشخیص پزشک معاینه کننده هر گونه آزمایشات و معاینات تکملی و مشاوره ای لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائید این دفتر

شرایط لازم جهت تمدیدی گواهینامه کلاس III پزشکی زیر 40 سال

هر دو سال یکبار چک پزشکی شوند

معاینات عمومی از نظر جسمی و روانی

انجام آزمایشات کامل خون در هر چک پزشکی شامل: (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-CR-BUN-URICACID)|

آزمایش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکی

ارزیابی شنوائی (ادیومتری) حداقل یکبار در هر پنج سال

ارزیابی بینایی کامل

الکتروکاردیوگرام (نوار قلبی) بنا به تشخیص DAME

انجام رادیوگرافی قفسه سینه بنا به تشخیص DAME

آزمایش PSA حداقل یکبار بین 35 و40 سالگی

آزمایش مدفوع از نظر بررسی خون مخفی (O.B) حداقل یکبار بین 35 تا 40 سالگی

تبصره : در صورت تشخیص پزشک معاینه کننده هر گونه آزمایشات و معاینات تکملی و مشاوره ای لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائید این دفتر

شرایط لازم جهت تمدید گواهینامه کلاس III پزشکی بالای 40 سال

معاینه پزشکی هر سال یکبار صورت می گیرد

معاینات عمومی از نظر جسمی و روانی

انجام آزمایشات کامل خون در هر چک پزشکی شامل : (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-LDL-HDL-CR-BUN-URICACID)

آزمایش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکی

ارزیابی شنوائی (ادیومتری) حداقل یکبار در هر سه سال

ارزیابی بینایی کامل در هر چک پزشکی

انجام الکتروکاردیوگرام(نوار قلب) حداقل یکبار در هر پنج سال

انجام رادیوگرافی قفسه سینه بنا به تشخیص DAME

آزمایش PSA در هر چک پزشکی

آزمایش مدفوع از نظر بررسی خون مخفی (O.B) در هر معاینه

انجام تست پاپ اسمیر (Vaginal smear) هر 2 سال یکبار برای متقاضیان مؤنث متأهل

انجام ماموگرافی هر دو سال یکبار برای کلیه متقاضیان مؤنث

تبصره : در صورت تشخیص پزشک معاینه کننده هر گونه آزمایشات و معاینات تکمیلی و مشاوره ای لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائید این دفتر



نجف زاده ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 1:25 عصر

<   <<   11   12   13      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 111
بازدید دیروز: 88
کل بازدید :363159

>> درباره خودم <<
پروژه , پروژه های دانشگاهی ، پروژه های دانشجویی
نجف زاده
برای دستیابی به پروژه ها و پایان نامه های دانشجویی به آدرس www.bitasoft.ir مراجعه فرمائید.

>> پیوندهای روزانه <<

>>لوگوی وبلاگ من<<
پروژه , پروژه های دانشگاهی ، پروژه های دانشجویی

>>لینک دوستان<<
آموزش کسب درآمد تضمینی+تفریح+ترفند+دانلود+کلیپ+جاوا اسکریپت
ما و دلاوران
بهار bahar
الهه نور
ARAX
هیـــــــــئت زیــــــنبیون «محفل،طلاب بسیجیان و رهروان شهدا»
نم نم بارون ( رفیق نارفیق )
سه فاز بازار
عاشقان زنده...شهدا...اروند...
شعر و دل نوشته های اسارت
مشکلات جنسی
پایگاه اطلاع رسانی قاین نیوز
عشق تنها
بازی برنامه کلیپ ... برای موبایل جدیدترین عکسهای ایرانی و خارجی
امیرالمومنین علی علیه السلام
gitar4ever
آموزش و پرورش
پوست کلف
عمومی
هنر و فلسفه و ادبیات و ادیان ...
شهدای غریب
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
وفا دات کام
یادداشت های یه آسمونی
سهیــــــــــــــــلی منطقه آزادقشم
وبلاگ افسانه جومونگ
سرزمین من
به یاد مهدی (عج)
poueshdownload

بزرگترین لینک باکس آهنگهای رپ
world of news
به نام آنکه اشک راآفریدتاسرزمین وداع آتش نگیرد
فاصله
اتومبیل
salima
توشمانلو روستای نمونه ایران
مغزیات
سیب سرخ
من می‏خواهم مسلمان شوم.
ای ول .کام
عشق
موزیک ،نرم افزار، بازی، آهنگ رپ ، خدمات موبایل و..
سلام آقا
عکس جک اس ام اس نرم افزار داستان مطالب جالب و خواندنی و . . .
مشاوره در زمینه انتخاب متریال و بازرسی جوش
D E V I L
تخصصی فقه وحقوق
تنهای تنها
سفر طولانی آخرت

>>لوگوی دوستان<<










































>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<