سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند آن را . . . دوایی قرار داد که پس از آن، دردی نیست و نوری که با آن ظلمتی نیست . [امام علی علیه السلام ـ در توصیف قرآن ـ]
پروژه , پروژه های دانشگاهی ، پروژه های دانشجویی

بیوتکنولوژی؛ریشه در تاریخ

در پاسخ به این سوال که بیوتکنولوژی چیست افکار متفاوتی در ذهن افراد مختلف شکل می‌گیرد. عده‌ای تصور می‌کنند روش‌هایی برای تولید انواع جدید جانوران است ودر مورد گوسفندانی با پشم‌های رنگارنگ ، گاوهایی که شیر طعم دار تولید می‌کنند، مرغ‌هایی که تخم‌مرغ امگا3 می‌گذارند رویا پردازی می‌کنند.

برخی تصور می‌کنند راهی به سوی تولید محصولات کشاورزی با توان محصول دهی بیشتر یا اشکال متنوع، رنگ‌های غیر عادی، با خواص بیشتر ویا مقاوم در برابر آفات و علف هرز است.

دسته‌ای از افراد به یاد دالی و تولید جانوران کلون شده می‌افتند و از امکان تولید بافت‌های طبیعی در محیط‌های مصنوعی آزمایشگاه صحبت می‌کنند.

برخی هم در پاسخ به این سوال به سراغ دنیای پزشکی می‌روند و از تولید انسولین و واکسن هپاتیت توسط باکتری‌های دستورزی شده و روش‌های درمان ناباروری یاد می‌کنند و به منابع دارویی نامحدود و درمان بیماری‌های ژنتیکی فکر می‌کنند.

بیوتکنولوژی کشاورزی

اما حقیقتاً بیوتکنولوژی یا همان زیست فناوری چیست؟ شما به این سوال چه پاسخی می‌دهید؟

تمام این تصورات و حتی نظر شما می‌تواند پاسخی به این سوال باشد. در حقیقت واژه‌ی بیوتکنولوژی به طور کلی بیانگر روش‌های استفاده از موجودات زنده و تولیدات آنها برای بهتر ساختن شرایط زندگی انسان و محیط زیستش است. اگرچه واژه‌ی بیوتکنولوژی اغلب برای اشاره به تکنولوژی مهندسی ژنتیک استفاده می‌شود اما در واقع در برگیرنده‌ی دامنه‌‌ی وسیع‌تری از روش‌های اصلاح زیستی موجودات براساس  نیازهای انسانی است.

رشد و شکوفایی بیوتکنولوژی ریشه در ماقبل تاریخ دارد. زمانی که انسان‌های اولیه فهمیدند که چگونه می‌توانند گیاهان مورد استفاده شان را کشت کنند ویا زمانی که تلاش کردند تا حیونات را اهلی کنند و یاد گرفتند که چگونه آنها را پرورش دهند، درواقع آنها یاد گرفتند که از بیوتکنولوژی استفاده کنند.

کشف اینکه شیر می‌تواند به پنیر و ماست تبدیل شود یا از تخمیر میوه‌ها سرکه و الکل  تولید می‌‍شود شروع اولین مطالعات بیوتکنولوژی بود.

نانواهایی که فهمیدند که چگونه خمیر صاف و سبک‌تر عمل آورند یا دامدارانی که با تشخیص تفاوت‌های فیزیکی در بین دام‌هایشان و انتخاب جفت مناسب برای آنها به اصلاح نژاد پرداختند ویا کشاورزانی که بین انواع یک گیاه هیبریدگیری کردند تا محصول مطلوب‌تری حاصل کنند اولین بیوتکنولوژیست‌ها بودند.

اما در قرن بیست یکم بیوتکنولوژی به صورت رشته‌ای مستقل در آمد. این استقلال نه تنها سبب قطع ارتباطش با رشته‌های دیگر نشد بلکه با فعالیت‌ها بیشتر با رشته‌های بیشتری ارتباط یافتن و نیز باعث ارتباط رشته‌های دیگر با هم شدند.

فناوری زیستی بین علوم زیستی از قبیل ژنتیک، میکروبیولوژی، ویروس شناسی، بیوشیمی، زیست مولکولی، زیست سلولی و  جنین شناسی با رشته‌های کاربردی نظیر مهندسی شیمی، الکترونیک، نانو فناوری و فناوری اطلاعات پیوند برقرار ساخت و از آنها برای خدمت به کشاورزی، پزشکی، داروسازی، تولیدات غذایی، دامپروری و صنایع مختلف که ملموس‌ترین آن نساجی می‌باشد بهره می‌جوید.

انواع بیوتکنولوژِی

فناوری زیستی با توجه به کاربردی که هدف قرار می‌‌دهد به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شود که به این ترتیب نامگذاری می‌شود:

• بیوتکنولوژی سبز که در آن محققان بر روی کاربردهای کشاورزی متمرکز اند از جمله اهلی سازی گیاهان با تغیر در اندازه‌ی آنها و تولید گیاهان ترارخت با توان رشد در محیط‌های با شرایط خاص یا توان مقابله با آفت‌ها از طریق وارد کردن ژن‌های اضافی به ژنوم آنها.

• بیوتکنولوژی قرمز برای بیوتکنولوژی پزشکی به کار می‌رود. ازجمله اهدافش طراحی ارگانیسم‌هایی است که توان تولید آنتیبیوتیک‌ها یا داروهای دیگر را دارند و یا درمان‌های ژنتیکی از طریق دستورزی‌های ژنتیکی است.

• بیوتکنولوژی سفید یا بیوتکنولوژی صنعتی که به عنوان مثال برای تولید مواد صنعتی از موجودات زنده استفاده می‌کنند و یا از آنزیم‌ها استفاده‌ی صنعتی می‌کنند.

• بیوتکنولوژی آبی که محققان بر روی موجودات آبزی و دریایی کار می‌کنند.

در آینده از کاربردهای زیست فناوری در زمینه‌های مختلف بیشتر صحبت خواهیم کرد.



نجف زاده ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 1:23 عصر

پرواز ثابت مگس‌ الهام بخش فناوری نو

چشم مگس

پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند که دو مجموعه اصلی از سلول‌های عصبی به مگس‌ها امکان می‌دهند که در صورت رسیدن به موانع در حین پرواز به سرعت واکنش نشان دهند.

 پژوهشگران کالج سلطنتی لندن، دو مجموعه اصلی از سلول‌های عصبی را در مغز مگس‌ها شناسایی کرده‌اند که به نگاه خیره مگس امکان می‌دهند در حین مانورهای هوایی پیچیده ثابت بماند و به سرعت در صورت مواجهه با موانع واکنش نشان دهد.

پژوهشگران با تشریح نتایج مطالعات خود در مجله «پلوس بیولوژی» اظهار داشتند که یافته‌های آنها ممکن است به درک چگونگی عملکرد سیستم‌های عصبی و نیز بهبود دانش‌ و اطلاعات دانشمندان از حیوانات پیچیده‌تر کمک کند.

پژوهشگران همچنین معتقدند که یافته‌های آنها می‌تواند در زمینه بهبود سیستم‌های کنترل فنی در وسایل نقلیه هوایی خودکار مورد استفاده قرار بگیرد. این وسایل نقلیه هوایی رباتهایی هستند که می‌توانند در هوا بدون برخورد و بدون نیاز به کنترل از راه دور پایدار باقی بمانند.

پژوهشگران می‌گویند که مگس‌ها باید نگاه خیره خود را در طول مانورهای هوایی پیچیده‌ترشان ثابت و پایدار نگه دارند که این کار به آنها کمک می‌کند، اطلاعات دیداری درباره محیط اطرافشان را به گونه‌ای موثرتر پردازش کرده و حرکاتشان را مطابق با آن اصلاح کنند.

آنها خاطر نشان کردند که آخرین تحقیقات آنها نشان می‌دهد روشی که در آن دو گروه از سلولهای عصبی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند،‌ کلید این عملکرد است.

دکتر هولگرکراپ، مهندس زیستی که سرپرستی مطالعات را بر عهده داشته است می‌گوید: در این حشره مسیر سیگنال بصری به سمت مغز به طور هوشمندانه‌ای طراحی شده است.

این سیستم از اطلاعات به دست آمده از هر دو چشم استفاده می‌کند و نیازی به قدرت محاسبه‌ای خیلی سنگین و پیچیده ندارد.

 

منبع: ایسنا



نجف زاده ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 1:22 عصر

دسته‌بندی حرفه‌ای سی‌دی‌های شما

راه‌های مختلفی برای آرشیو و دسته‌بندی سی‌دی و دی‌وی‌دی‌های شما وجود دارد. کدگذاری، فهرست‌بندی، دسته‌بندی در آرشیو‌های مختلف و... برخی از این روش‌ها است. اگر در یک شرکت مشغول به کار هستید یا یک مغازه فروش نرم افزار را مدیریت می‌کنید و یا حتی یک کاربر خانگی هستید و سی‌دی‌های بسیاری را در اختیار دارید پیشنهاد می‌کنیم برای دسته‌بندی و دسترسی سریع و آسان به آنها از نرم‌افزار Where Is It کمک بگیرید.

 

از کجا؟

WhereIsIt  نرم‌افزاری تحت ویندوز برای مدیریت و دسته‌بندی اطلاعات شما است. سی‌دی‌های صوتی، تصویری، دی‌وی‌دی، فلاپی دیسک‌ها، حافظه‌های فلش،‌هارد دیسک و هرگونه درایو ذخیره‌سازی که در آینده به وجود بیاید و ویندوز قابلیت دسترسی به آنها را داشته باشد توسط این نرم‌‌افزار قابل آرشیو است.

cd

هدف!

هدف اصلی از تولید این نرم افزار دسترسی سریع به اطلاعات مورد نظر از میان مجموعه عظیم اطلاعات است. فرض کنید چند سی‌دی شامل نرم افزار‌های مختلف را در اختیار دارید. پس از مدت‌ها می‌خواهید نرم‌افزاری را از بانک سی‌دی خود پیدا کرده و به کار بگیرید. آیا می‌توانید تشخیص دهید نرم‌افزار مورد نظر در کدام یک از سی‌دی‌های شما قرار دارد؟ آیا می‌توانید به طور دستی تمام نرم‌افزار‌های موجود را فهرست کنید تا در صورت نیاز نام نرم‌افزار مورد نظر را در فهرست‌تان جستجو کنید؟ نرم‌افزار  Whereisit  به این منظور طراحی شده است. این نرم‌افزار قادر است با اسکن قدرتمند سی‌دی، دی‌وی‌دی و هرگونه منبع اطلاعاتی دیگر که شما در اختیارش قرار دهید، فهرست کاملی از محتوای آن را در بانک اطلاعاتی خود به ثبت برساند. سپس از این بانک اطلاعاتی کمک گرفته و با قابلیت‌های جستجوی حرفه‌ای موجود در نرم‌افزار، شما را به دیسک حاوی نرم‌افزار یا اطلاعات مورد نظر هدایت کند.

 

امکانات‌

برخی از قابلیت‌ها و امکانات کلیدی این نرم‌افزار عبارتند از:

- عدم محدودیت در تعداد اطلاعات ذخیره شده.

- جستجوی قدرتمند اطلاعات در کمترین زمان.

- پشتیبانی از زبان‌های فارسی، عربی و... در نامگذاری فایل‌ها.

- قابلیت تعریف موضوعات مختلف.

- پشتیبانی از دسته‌بندی‌های مختلف با قابلیت تعریف زیر شاخه برای هر دسته‌بندی.

- ایجاد یک و یا چندین کاتالوگ مختلف برای مدیریت چندین بانک سی‌دی.

- دارای محیط چند زبانه.

- افزودن خودکار توضیحات، تصویر کوچک و دیگر اطلاعات مربوط به فایل‌ها در بانک اطلاعاتی توسط 70 پلاگین قدرتمند.

 

نرم‌افزار  Whereisit  در 11 سال گذشته توانسته است بیش از 100 هزار کاربر را به خود اختصاص دهد که رکورد بسیار خوبی در استفاده از این‌گونه نرم‌افزار‌ها به حساب می‌آید. چنانچه می‌خواهید آرشیو الکترونیکی خود را ایجاد کنید و در کمتر از چند ثانیه به طور دقیق به اطلاعات مورد نظرتان دسترسی داشته باشید می‌توانید نسخه مناسب کارتان را از سایت  http://www.whereisit-soft.com  دانلود کنید.

دانلود نسخه 3.93



نجف زاده ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 1:21 عصر

جستجو در جی‌میل برای ...

Gmail؛ فضای خیلی زیادی در اختیار ما می‌گذارد که برای ذخیره صدها هزار ایمیل کافی بنظر می‌رسد. اما اگر دوستانی داشته باشید که دائما برایتان ایمیل‌های حاوی فایل‌های PDF ، فایل‌های ویدئویی، کلیپ‌های صوتی، فایل‌های فشرده شده حجیم و یا عکس‌هایی با رزولوشن بالا می‌فرستند حتی پر شدن جی میل هم دور از انتظار نیست. در این صورت وقتی وارد جی میل خودتان می‌شوید هشداری مبنی بر پر شدن ایمیل‌تان مشاهده می‌کنید.

یا اینکه ایمیل‌هایتان را دسته بندی نکردید و حالا با حجم انبوهی از ایمیل‌های مختلف روبرو شده‌اید و می‌خواهید آنها را کمی سبکتر کنید.

پاکسازی از ایمیل‌های بلااستفاده

حالا سوال اینست: چطور در جی میل جستجو کنید تا فایل‌های اضافه را از آن پاک کنید؟ برای دانستن فوت وفن این کار ادامه مطلب را بخوانید.

اگر در قسمت جستجوی جی میل (Search Box قسمت بالا ) این عبارت را وارد کنید:

has:attachment

آن وقت تمام ایمیل‌هایی که حاوی ضمیمه (Attachment) هستند برایتان لیست می‌شود.

حالا اگر جستجو را باریکتر کنید:

has:attachment from:me label:sent

تمام ایمیل‌های فرستاده شده توسط شما که ضمیمه دارند لیست می‌شوند. شاید می‌خواهید برخی از آنها را حفظ کنید اما بی‌شک تعداد زیادی تاریخ مصرفشان تمام شده!

عبارت‌هایی مانند:

filename:pdf و یا filename:xls

ایمیل‌هایی را که حاوی ضمیمه‌هایی به فرمت مورد نظر هستند جدا می‌کند. باز هم می‌توانید این عبارت‌ها را با from:me label:sent ترکیب کنید تا فقط ایمیل‌های ارسالی شما را در برگیرد.

در صورتی که تایپ کنید:

before:2006/01/01 label:sent

تمام ایمیل‌هایی که پیش از اول ژانویه 2006 ارسال شده اند را لیست می‌کند و با این روش می‌توانید از شر ایمیل‌های قدیمی فرستاده شده خلاص شوید.



نجف زاده ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 1:19 عصر

یک جفت کسوف و خسوف در راه است!  

 مردادماه زمانی مناسب برای مشاهده دو گرفت جزئی

مردادماه امسال ایرانیان شاهد دو گرفتگی خواهند بود. یک کسوف و یک خسوف! هر دو گرفتگی به صورت جزئی و از تمام نقاط ایران قابل مشاهده خواهد بود.

 

خورشید گرفتگی جزئی

روز جمعه 11 مردادماه در ساعت 13 و 34 دقیقه در تهران آغاز می شود. در ساعت 14 و 33 دقیقه، ماه حداکثر 25 درصد قرص خورشید را می پوشاند. این گرفتگی جزئی ساعت 15 و 28 دقیقه(به وقت تهران) پایان می پذیرد. زمان و حداکثر میزان پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است. این مقدار از حداکثر 43 درصد در ‌شمال شرق تا ‌حداقل 11 درصد در جنوب غربی کشور، متغیر است. این خورشید‌گرفتگی از نوع کلی است که در ایران و بسیاری از نقاط جهان به صورت جزئی دیده می‌شود. این گرفتگی در بخش کوچکی از شمال کانادا و جزایر شمالی آن، شمال گرینلند، شمال و نواحی مرکزی روسیه، غرب مغولستان و نواحی مرکزی چین به صورت کلی دیده می‌شود. این گرفتگی در شمال کانادا، اروپا(جز بخشی از جنوب آن) و آسیا(جز بخش کوچکی از جنوب غرب و شرق آن) به صورت جزئی دیده می‌شود.

نقشه ی مسیر سایه
نمایی از مسیر سایه  ی ماه روی زمین11 مردادماه - نوار آبی پر رنگ مسیر تمام سایه و بخش آبی کم رنگ نیم سایه را نشان می دهد. کسانی که در تمام سایه باشند کسوف کامل و کسانی که در نیم سایه باشند کسوف جزئی می بینند.
کسوف 11 مرداد              کسوف جزئی
حداکثر گرفت خورشید در تهران در 11 مرداد

 

ماه گرفتگی جزئی

نیمه شب شنبه 26 و  بامداد یک‌شنبه 27 مردادماه به وقوع می پیوندد. حداکثر پوشیدگی قرص ماه 85 درصد است(40 دقیقه بامداد یکشنبه). این گرفتگی ساعت 2 و 15 دقیقه بامداد یکشنبه در حالی پایان می پذیرد که رصدگران زیادی در آسیا (جز بخشی از شرق روسیه)، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه، جنوبگان و بخش عمده ای از آمریکای جنوبی به تماشای آن نشسته اند.

خسوف جزئی

خورشیدگرفتگی حلقوی

روز دوشنبه 7 بهمن ماه و غیر قابل رویت در ایران. این گرفتگی در بخشی از اقیانوس اطلس جنوبی، اقیانوس هند، جنوب جزیره سوماترا به صورت حلقوی و در جنوب آفریقا، نیمی از جنوبگان، جنوب شرق آسیا و بخشی از استرالیا به صورت جزئی دیده می‌شود.

کسوف حلقوی

 

گرفت های سال 1388

در سال 1388، سه گرفتگی جزئی به وقوع می پیوندد که در موعد مقرر مشخصات دقیق هر یک به اطلاع شما می رسد. اما برای آشنایی بیشتر به بررسی کلی هر یک می پردازیم:

 

خورشید گرفتگی جزئی

در چهارشنبه 31 تیرماه 88 آغاز می شود. تنها در مناطق مرکزی و شرقی ایران قابل رویت است. در تهران قرص گرفته خورشید در حالی طلوع می کند که مراحل باز شدن را سپری می کند. این گرفتگی در ساعت 6 و 16 دقیقه بامداد پایان می یابد. این گرفتگی در بخشی از کشورهای هند نپال یونان بنگلادش چین و جزایر جنوبی ژاپن به صورت کلی و در آسیا جز بخش کوچکی از جنوب آن به صورت جزئی خواهد بود.

 

ماه گرفتگی جزئی

در پنج شنبه 10 دی ماه 88 ساعت 22 و 22 دقیقه در تهران آغاز شده و ساعت 23 و 24 دقیقه پایان می پذیرد. در تمام نقاط ایران قابل رویت است. همچنین رصدگران در آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا از مشاهده آن بی بهره نخواهند بود! حداکثر پوشیدگی قرص ماه در تهران 4 درصد است.(ساعت محاسبه شده برای مراحل این ماه گرفتگی مربوط به ورود ماه به نیم سایه زمین است و گذر ماه از نیم سایه مبنای وجوب شرعی نماز آیات نیست.)

 

خورشید گرفتگی جزئی

در روز جمعه 25 دی ماه 88 در ساعت 9 و 21 دقیقه به وقت تهران آغاز می شود. در ساعت 10 و 23 دقیقه، ماه حداکثر 7 درصد از قرص خورشید را در تهران می پوشاند. زمان و حداکثر میزان پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است. این مقدار از حداکثر 26 درصد در جنوب شرق تا حداقل 4 درصد در شمال غربی کشور متغیر است. این گرفتگی در بخشی از کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، زئیر، اوگاندا، کنیا، جزایر مالدیو، جنوب هند، بنگلادش و چین به صورت حلقوی دیده می شود. این گرفتگی در بیشتر آسیا، مرکز و جنوب اروپا و آفریقا(جز شمال غرب و بخش کوچکی از جنوب آن) به صورت جزئی مشاهده می شود.

 

نویسنده:

علی پزشکی



نجف زاده ::: دوشنبه 87/5/7::: ساعت 1:18 عصر

<   <<   11   12   13      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 139
کل بازدید :364474

>> درباره خودم <<
پروژه , پروژه های دانشگاهی ، پروژه های دانشجویی
نجف زاده
برای دستیابی به پروژه ها و پایان نامه های دانشجویی به آدرس www.bitasoft.ir مراجعه فرمائید.

>> پیوندهای روزانه <<

>>لوگوی وبلاگ من<<
پروژه , پروژه های دانشگاهی ، پروژه های دانشجویی

>>لینک دوستان<<
آموزش کسب درآمد تضمینی+تفریح+ترفند+دانلود+کلیپ+جاوا اسکریپت
ما و دلاوران
بهار bahar
الهه نور
ARAX
هیـــــــــئت زیــــــنبیون «محفل،طلاب بسیجیان و رهروان شهدا»
نم نم بارون ( رفیق نارفیق )
سه فاز بازار
عاشقان زنده...شهدا...اروند...
شعر و دل نوشته های اسارت
مشکلات جنسی
پایگاه اطلاع رسانی قاین نیوز
عشق تنها
بازی برنامه کلیپ ... برای موبایل جدیدترین عکسهای ایرانی و خارجی
امیرالمومنین علی علیه السلام
gitar4ever
آموزش و پرورش
پوست کلف
عمومی
هنر و فلسفه و ادبیات و ادیان ...
شهدای غریب
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
وفا دات کام
یادداشت های یه آسمونی
سهیــــــــــــــــلی منطقه آزادقشم
وبلاگ افسانه جومونگ
سرزمین من
به یاد مهدی (عج)
poueshdownload

بزرگترین لینک باکس آهنگهای رپ
world of news
به نام آنکه اشک راآفریدتاسرزمین وداع آتش نگیرد
فاصله
اتومبیل
salima
توشمانلو روستای نمونه ایران
مغزیات
سیب سرخ
من می‏خواهم مسلمان شوم.
ای ول .کام
عشق
موزیک ،نرم افزار، بازی، آهنگ رپ ، خدمات موبایل و..
سلام آقا
عکس جک اس ام اس نرم افزار داستان مطالب جالب و خواندنی و . . .
مشاوره در زمینه انتخاب متریال و بازرسی جوش
D E V I L
تخصصی فقه وحقوق
تنهای تنها
سفر طولانی آخرت

>>لوگوی دوستان<<










































>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<